Girofar pentru Salvamont!

Petiţia „Vrem semnale acustice şi luminoase pe autospecialele Salvamont!”, ce va fi înaintată Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI), Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) şi Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), a fost semnată de peste 6.700 de oameni.

Legislaţia rutieră în vigoare nu le permite salvamontiştilor să utilizeze sisteme de avertizare acustică şi luminoasă (girofaruri şi sirene) pe autospecialele de intervenţie în timp ce se află în exerciţiul funcţiunii la solicitările venite prin Serviciul Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Deplasarea lor prin trafic fără astfel de sisteme le îngreunează misiunile şi, nu de puţine ori, le pune viaţa în pericol.

Pot achiziţiona maşini cu girofaruri şi sirene, dar nu pot folosi aceste dotări. Campania „Vrem semnale acustice şi luminoase pe autospecialele Salvamont”, derulată prin comunitatea independentă Declic, militează pentru modificarea art. 32, alin. (1), litera b) din Codul Rutier prin adăugarea autospecialelor din cadrul serviciilor locale şi judeţene de salvatori montani „Salvamont” în categoria vehiculelor cu regim de circulaţie prioritară, care pot folosi sisteme de avertizare acustică şi luminoasă de culoare albastră

Singurul serviciu de urgenţă care nu beneficiază de facilitatea deplasării în regim prioritar la acţiunile de salvare Cu mii de intervenţii şi vieţi salvate şi cu un grad de răspuns de 100% la evenimentele montane, structurile Salvamont au demonstrat că desfăşoară o activitate de salvare la un nivel foarte bun, corespunzător cerinţelor mereu impuse de dezvoltarea turismului şi activităţilor economice din zona montană.   „Deşi este un serviciu public organizat în cadrul Consiliilor Judeţene sau Locale, şi coordonat operativ de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din Ministerul de Interne, Salvamont este singurul serviciu de urgenţă care nu beneficiază de facilitatea deplasării în regim prioritar la acţiunile de salvare”, se mai arată în textul petiţiei.    De asemenea, Salvamont România este singurul din Europa care nu are această facilitate absolut necesară.   Pentru iniţierea procedurilor de solicitare a modificării legislaţiei în acest sens, petiţia „Vrem semnale acustice şi luminoase pe autospecialele Salvamont!” are nevoie, potrivit iniţiatorilor, de 7.000 de semnături.

Dacă tot vorbim de SALVAMONT, poate că nu ar fi rău ca structurile judeţene şi locale ale acestui serviciu să conlucreze pentru buna desfăşurare a activităţii, indiferent de cât de roşcate sunt orgoliile.